VICTORINE MEURENT EN COSTUME D’ESPADA

victorine meurent en costume despada

Oil on Canvas
Signed Bottom left: éd. Manet. 1862.
166 x 129 cm
1862

Lochard, n ° 402.

Painted in 1862 in the studio of rue Guyot. Engraved by Manet (Guérin, n ° 32). A watercolor representing the same subject is at the Rhode Island School of Design Museum (Wildenstein drawinsg 372).Refused at the 1863 Salon.

Expositions:

Salon des Refusés. Paris. 1863. n° 365; Manet, avenue de l’Alma,Paris, 1867, n° 12; Exposition posthume Manet. Ecole des Beaux-Arts, Paris, 1884, n° 15; The H. O. Havermeyer Collection. Metropolitan Museum of Art, New York. 1930, n° 76; One Hundred Years of French Painting 1820-1920, William Rockhill Nelson Gallery of Art. Kansas City. 1935. n° 31: Honderd Jaar Fransche Kunst, Stedelijk Museum. Amsterdam, 1938, n° 139; Edouard Manet, Philadelphia Museum of Art. The Art Institute of Chicago, 1966-1967, n° 50.

Literature

Z. Astruc, feuilleton quotidien, in Le Salon, 20 mai 1863, p. 16; W. Burger, Salon de 1863, in: L’Indépendance belge, 11 juin 1863; J. Graham, Un Etranger au Salon, in: Le Figaro, 16 juillet 1863; A. Paul, Le Salon de 1863. Les Refusés, in: Le Siècle. 19 juillet 1863; Castagnary, Salon des Refusés. in: L’Ârtiste, 15 août 1863. p. 76; H. de la Madelène, Le Salon des Refusés. Paris, 1863, p. 41: A. Stevens, Salon des Refusés de 1863, Paris, 1866, p. 196: E. Zola. 1867, p. 32; J. Claretie, Le Salon de 1872, in: Le Soir, 25 mai 1872: J. Péladan, Le Procédé de Manet d’après l’Exposition faite à l’Ecole des Beaux-Arts, in L’Ârtiste, février 1884, p. 140: T. Natanson, A propos de M.M. C. Collet. Gauguin. E. Vuillani et E. Manet, in: La Revue blanche, 1896, p. 518; Th. Duret, 1902. n° 37: E. Waldmann, Franzosische Bildes im Amerikanischen Priivatbesitz, in: Kunst und Künstler, novembre 1910, p. 92 (ill.); J. Meier-Graefe. 1912. pp. 64. 79 (ill.). 313; E. Waldmann, 1923, pp. 17-18, 29- 31. 43 (ill.), 45-46; J.E. Blanche, 1924, p. 23; E. Moreau-Nélaton, 1926, t. I, p. 48, fig. 53. cat. ms., n° 48; J.E. Blanche, De David à Degas, Paris, 1927, p. 51; P. Royan, La Collection Havermeyer at Metropolitan Museum, in: Beaux-Arts. janvier 1929. p. 6: A. Tabarant. Les Manet de la Collection Havemeyer, in: La Renaissance de l’Art français, févier 1930. pp. 58 (ill.), 61; P. Jamot -G. Wildenstein. 1932. n° 51: E. Lambert. Manet et l’Espaqne, in: Gazette des Beaux-Arts. 1933. t. I. p. 175 (ill.): A. Tabarant. La Vie artistique au temps de Baudelaire. Paris, 1942, pp. 366. 488: A. Tabarant. 1947. pp. 54, 73, n° 55; M. Florisoone, 1947, pp. XXI, XXIII: J.C. Sloane. French Painting between the past and the present. Princeton. 1951. pp. 186, 194 no 10 (ill.); Metropolitan Museum of Art Treasures. 1952. p. 233, n° 145. pl. 145; G.H. Hamilton, 1954, p. 43 (ill.); N. G. Sandblad. 1954, p. 83; J.L. Allen – E.E. Gardner, Catalogue of the European Paintings in the Metripolitan Museumn of Art. New York, 1954, p. 63; J. Richardson, 1958. pp. 21. 119, pl. 10; D. Rouart. 1960. p. 24: A. Bowness, A note on Manet compositional difficulties, in: Burlington Magazine. juin 1961, pp. 276-277; J. Rewald, History of Impressionism, New York, 1961, p. 85 (ill.); J. Rorimer – E. Standen, Le Metropolitan. de Giotto à Renoir, Paris-Cologne. 1961, pp. 142-143 (ill.); D. Sutton, The discerning eye of Louisine Havemeyer, in: Apollo, septembre 1965, p. 232; G.H. Hamilton, ls Manet still «Modem»?. in: Ârt News Annual, XXXI, 1966, pp. 123, 126; Ch. Sterling – M. Salinger. A catalogue of the collection of the Metropolitan Museum of Art, New York. III. XIX-XX centuries, New York, 1967, pp. 33-35; M. Fried. Manet’s Sources. in: Art Forum, mars 1969, pp. 52-53 (ill.), 66; Th. Reff, Manet’s Sources: a critical evaluation, in: Art Forum, septembre 1969. p. 40; B. Farwell. Manet’s Espada and Mercantonio, in: Metropolitan Museum Journal.1969, t. II. pp. 197-198 (ill.), 200. 202-204, 206-207: D. Rouart – S. Orienti, 1970, n° 50; J. Gallego, Goya en el arte moderno. in: Goya. janvier-février 1971, p. 256: G. Bazin, 1972, pp. 8, 76 (ill.) ; Denis Rouart – Daniel Wildenstein, Edouard Manet: Catalogue Raisonné Part 1. 1975, n°58.

Provenance

Sold by Manet à Durand-Ruel. Paris, 1872; J.B. Faure, Paris; Durand-Ruel, Paris, and New York, 1898; H.O. Havemeyer; bequeathed by Mrs H. O. Havermeyer in 1929 to the Metropolitan Museum.

METROPOLITAN MUSEUM OF ART, NEW YORK (inv. n° 29,100.53).