TÊTE D’HOMME

portrait de rochefort

Oil on Canvas
Signed: Manet, 1881.
81 x 66 cm
1881

Victor-Henri, Marquis de Rochefort-Luçay, known as Henri de Rochefort (1830-1913), ardent pamphleteer deported to New Caledonia in 1873, escaped and returned to France in 1880, he was given amnesty after. He created L’Intransigeant, intended to support radical and socialist demands. He was the man of the day and aroused great interest among Parisians.

Expositions:

Salon de 1881. Paris. n° 1516; Exposition posthume Manet. Ecole des Beaux-Arts. Paris. 1884. n° 108; Works in Oil and Pastel by the Impressionists of Paris. National Academy of Design, New York, 1886, n° 21 ; Manet, Durand-Ruel, New York. 1895, n ° 5; Les Manet de la Collection Faure, Paul Cassirer. Berlin. 1906. n° 22: Les Manet de la Collection Faure, Durand-Ruel, Paris. 1906. n° 22; Paintings by Manet from the Faure Collection. Sulley, Londres, 1906, n° 20: Edouard Manet. Matthiesen, Berlin, 1928, n° 70; Manet, au profit des Amis du Luxembourg. Bernheim Jeune. Paris, J 928. n° 48; impressionnistes et Romantiques français dans les Musées allemands, Orangerie des Tuileries. Paris, 1951. n° 57; Edouard Manet, Philadelphia Museum of Art. The Art Institute of Chicago. 1966-1967, n° 172.

Literature

A. Wolff, M. Manet, in: Le Figaro. 1er mai 1881; J. Gautier, Le Salon. in: Le Rappel, 1er mai 1881; E. Bergerat. Le Salon de 1881. in: Le Voltaire. 12 mai 1881; R. Ménard, Salon de 1881, in: L’Art. 1881, t. II. pp. 297-298; R. Ballu. Le Salon de 1881, in: La Nouvelle Revue, 15 mai 1881, p. 457; O. Merson, Salon de 1881, in: Le Monde illustré, 4 juin 1881: p. 375; P. Mantz, Le Salon, in: Le Temps, 5 juin 1881; E. About. Le Salon. in: Le XIXe Siècle, 16 juin 1881; L. de Fourcaud, Salon du Gaulois, in: Le Gaulois, 17 juin 1881: M. du Seigneur, L’Art et les Artistes au Salon de 1881: Paris, 1881, p. 182; J.K. Huysmans, L’Art moderne, Paris, 1883, p. 181; E. Bazire. 1884, p. 106; Th. Duret, 1920, p. 143, n° 283; E. Hancke, Manet als Porträtmaler, in: Kunst und Künstler, février 1910, pp. 242 (ill.), 248: Dr B. Haendcke. Die Historischen Gruncllagen der Hell- und Freilichtmalerei. in: Die Kunst. 1er janvier 1911: J. Meier-Graefe, 1912, pl. 146: A. Proust, 1913, p. 110; Th. Duret, Les Portraits peints par Manet et refusés par leurs Modèles. in: La Renaissance, juillet 1918, pp. 150, 152 (ill.); E. Waldmann, 1923, p. 127 (ill.); E. Moreau-Nélaton. 1926. t. II, pp. 78, 79, 84, 91, fig. 294, cat. ms. n° 312; J. Meier-Graefe, Edouard Manet. Zur Ausstellung in der Galerie Matthiesen. in: Cicerone. 1928, cahier 3. pp. 85-94, 91 (ill.); H. Tietze. Les Peintres français du XIXe Siècle dans les Musées allemands, in: Gazette des Beaux-Arts, février 1928, pp. 110 (ill.), 112; Jamot -G. Wildenstein, 1932. n° .J.59; G. Jedlicka, 1941, p. 293; H. Ruth, impressionism comes to America, in: Gazette des Beaux-Arts, 1946, p. 239, n. 22; Tabarant, 1947, p. 405, n° 378: G.H. Hamilton, 195.J., pp. 240, 246, 264 (ill.); Führer durch Hamburger Kunsthalle. Hambourg. 1955. n° 1564; E. de Goncourt, Journal. Monaco. 1956, t. X, p. 88. t. XII, p. 88: J. Richardson, 1958, pl. 75; A. Hentzen. Führer durch Hamburger Kunsthalle, Hambourg, 1962, p. 27: P. Schneider. 1968. pp. 143, 171: D. Rouart – S. Orienti, 1970, n° 347; Denis Rouart – Daniel Wildenstein, Edouard Manet: Catalogue Raisonné Part 1. 1975, n°366.

Provenance

Manet offered the portrait to Rochefort. <<but Rochefort, who has never liked anything but dry and licked paint. found it unpleasant and did not want it and refused, >> (Duret): Sold by Manet to J. B. Faure, Paris. 1882; Durand Ruel. 1907; Cassirer. 1909.

KUNSTHALLE. HAMBOURG (inv. n° 1564).