PORTRAIT DE PERTUISET EN CHASSEUR DE LIONS

portrait de pertuiset en chasseur de lions

Oil on Canvas
Signed at the bottom of the tree: Manet.
1550x 70 cm
1881

Manet put Pertuiset under the trees of a garden of the boulevard de Clichy, perhaps that of Pertuiset; it is to flatter the self-esteem of his friend, Eugene Pertuiset, a great hunter of lions, whom Manet has included in background the remains of a lion that he had killed in Africa, near Bône. Manet executed two drawings after Pertuiset (Wildenstein drawings No. 8, 487, 488).

Expositions:

Salon de 1881, Paris, n° 1517; Exposition posthume, Manet. Ecole des Beaux-Arts, Paris, 1884, n° 104: Impressionnistes français. Musée des Beaux-Arts, Stuttgart, 1903-1904; Salon d’automne. 1905, Paris. n° 23: selection from the pictures by Boudin. Manet ….Grafton Gallery, Londres, 1905. n° 98; Impressionisten. Paul Cassirer. Berlin. 1925: Edouard Manet. Matthiesen, Berlin, 1928, n° 68; Manet, Orangerie des Tuileries. Paris. 1932. n° 76; Franzosische Malerei des 19. Jahrhunderts. Kunsthaus. Zurich, 1933. n° 10; Schilderijen van Delacroix tot Cézanne en Vincent Van Gogh. Musée Boymans, Rotterdam, 1933-1934.. n° 4 7; Figiires Pieces. Knoedler, New York. 1937. n° 15; Golden Gate international Exhibition. Palace of Fine Arts. San Francisco. 1940, n° 278; The Development of Impressionism, County Museum. Los Angeles, 1940. n° 31; Masterpieces of Painting, Museum of Fine Arts. Montréal. 1942. n° 63; Munson William Proctor Institute. Utica, 1943; Great Painting. Art Gallery. Toronto, 1944. n° 38; XIXth and XXth century French Painting, Museum of Fine Arts, Baltimore, 1944, s. n°; Manet. Wildenstein. New York. 1948. n° 42; The Springtime of Impressionism. Gallery of Art, Columbus, 1948, n° 11; Chefs d’oeuvre du Musée de Sào-Paulo, Orangerie des Tuileries. Paris, 1953-1954, n° 30; Meisterwerke aus dem Museu de Arte in Sào Paulo. Kunsthalle. Düsseldorf. 1954, n° 59; Chefs-d’oeuvre du Musée d’Art de Sào Paulo, Palais des Beaux-Arts. Bruxelles, 1954, n° 37; Meisterwerke des Museums Sào Paulo, Kunstmuseum. Berne, 1954, n° 37; Masterpieces from the Sào Paulo Museum of Art, Tate Gallery, Londres, 1954, n° 41; 103 Dipinti del Museo d’Arte di Sào Paulo del Brasile, Palazzo Reale, Milan, 1954, n° 41; 103 Dipinti del Museo d’Arte di Sào Paulo del Brasile, Palazzo Reale, Milan, 1954-1955, n° 61; One Hundred paintings from the Sào Paulo Museum of Art, Museum of Art, Toledo, 1957, n° 59.

Literature

M. du Seigneur, L’Art et les Artistes au Salon de 1881, Paris, 1881, p. 182; E. Bergerat, Le Salon de 1881, in: Le Voltaire, 12 mai 1881; Roger-Ballu, Le Salon de 1881, in: La Nouvelle Revue, 15 mai 1881, p. 457; A. Sylvestre. Chronique. Les Récompenses du Salon, in: La Vie moderne. 4 juin 1881, p. 355; O. Merson, Le Salon de 1881, in: Le Monde illustré, 4 juin 1881, p. 375; Ph. Burty, Salon de 1881, in: La République française, 5 juin 1881; P. Mantz, Le Salon, in: Le Temps, 5 juin 1881; L. de Fourcaud, Salon du Gaulois, I, Portraits d’Hommes, in: Le Gaulois, 17 juin 1881; Le Salon. Peinture, in: L’Année artistique. 1881-1882, p. 79; R. Ménard, Le Salon de 1881, in: L’Art, 7e année, t. II, pp. 297-298; J.K. Huysmans, L’Art moderne. Salon de 1881, Paris, 1883, p. 182; J. Péladan, Le Procédé de Manet d’après l’Exposition à l’Ecole des Beaux-Arts, in: L’Artiste. février 1884, p. 114; E. Bazire. 1884, p. 106; A. Proust, Edouard Manet inédit, in: La Revue blanche, 15 mars 1897, p. 310; H. von Tschudi, 1902, p. 28; Th. Duret, 1902. p. 142, n° 282; H. Tafel, Von Ausstellungen und Sammlungen, in: Die Kunst, février 1904; Th. Duret, Edouard Manet et les impressionnistes, in: Histoire du Paysage en France, 1908, pp. 311-312; J.E. Blanche, Notes sur Manet. in: Essais et Portraits. 1912. pp. 153-163; J. Meier-Graefe, 1912. p. 226. pl. 180; A. Proust. 1913, pp. 81. 110, 114, 167, pl. 27; Gervex, Souvenirs sur Manet recueillis par F. Fénéon, in: Bulletin de la Vie artistique, 15 octobre 1920. pp. 609 (ill.), 610-611; J.E. Blanche. 1924, pp. 45, 48: K. Scheffler, Impressionisten bei Paul Cassirer, in: Kunst und Künstler, 1925, p. 72: E. Moreau-Nélaton. 1926. t. II, pp. 77-78, fig. 295, cat. ms. n° 311; J. E. Blanche, De David à Degas, Paris, 1927, pp. 141-142; P. Jamot – G. Wildenstein. 1932, n° 454; New Exhibition of the Month. an historical Manet seen with <<Fin de Siècle>> Paintings. in:  Art News, 15 juillet p. 14 (ill.); G. Jedlicka, 1941. p. 292 (ill.); Auriant-Duranty-Zola ( Lettres inédites). in: La Nef, juillet 1946. p. 50: A. Tabarant. 1947, pp. 402-401, n° 373; M. Florisoone. 1947. pp. XXV-XXVI, 89 (ill.): Columbus Art Gallery Bulletin. avril 1948, p. 10: O. Reuterswaerd. The Violettomania in the Impressionists, in: Journal of Aesthetics and Art Criticism, décembre 1950. p. 110; P.M. Bardi, Paintings at Sao Paulo Museu de Arte, in: The Connoisseur, février 1954, p. 14; Illustrated London News. 26 juin 1954. pp. 1094-1095; G.H. Hamilton, 1954. pp. 241, 246. 264 (ill.); L’Art français au Musée de Sào Paulo. in: Art et Style. Paris, 1954, n° 30; Museu de Arte de Sao Paulo. Catalogo do Acervo, 1963, n° 79; G.H. Hamilton, ls Manet still «Modern?», in: Art News Annual, XXXI. 1966. p. 123 (ill.); P. Schneider. 1968, pp. 133, 171; D. Rouart – S. Orienti. 1970, n° 345: A. Coffin-Hanson. Popular imagery and the work of Edouard Manet Manchester. 1972. pp. 159. 160. n ° 103; Bazin. 1972, pp. 9, 54, 71, 80 (ill.); Denis Rouart – Daniel Wildenstein, Edouard Manet: Catalogue Raisonné Part 1. 1975, n°365.

Provenance

Pertuiset. Paris; A. Levy: Durand-Ruel. Paris. 1898; Oppenheimer. 1911: Gerstenberg. Berlin: Katzenellenbogen. Berlin; Silberberg. Breslau; Gaston Vidigal and Geremia Lunardelli. donated to the Museum Sao Paulo.

MUSEU DE ARTE MODERNA, SÀO PAULO.