LE PRINTEMPS

le printemps

Oil on Canvas
Signed left: Manet.
73 x 51 cm
1881

Lochard, n° 375.

Also called: Jeanne. Portrait of Jeanne Demarsy, a young actress. Manet had the project to make four portraits symbolizing the four Seasons. He only did Spring, after Jeanne Demarsy, and Automn, after Méry Laurent (Wildenstein N°. 393). Manet executed a drawing from this painting (Wildensteins drawings N°. 439) and an engraving (Guerin, N°. 66).

Expositions:

Salon de 1882, Paris, n° 1754; Exposition posthume Manet, Ecole des Beaux-Arts, Paris, 1884, n° 105; Centennale de l’Art français, Exposition universelle internationale, Paris, 1889, n° 495; Les Manet de la Collection Faure, Durand-Ruel, Paris, 1906, n° 23; Les Manet de la Collection Faure, Paul Cassirer, Berlin,1906; Franco-British Exhibition, The Art Palace, Londres, 1908, n° 330; Rétrospective de Portraits de Femmes, Bagatelle, Paris, 1909, n° 135; Cinquante Ans de Peinture française, Musée des Arts décoratifs, 1875-1925, Paris, 1925, n° 43; The 1870’s in France, Carroll Carstairs, New York, 1938, s. n°; Fashion in Headdress, Wildenstein, New York, 1943, n° 93; Paintings from Private Collections, Metropolitan Museum of Art, New York, 1960, n° 60; 1961, n° 46; 1962, n° 37; 1963, n° 33; 1966, n° 83; Art and the Decorator, Wildenstein, New York, 1967, s. n°; New York Collects, Metropolitan Museum of Art, New York, 1968, n° 91.

Literature

G. Goetschy, Avant le Salon, in: Le Soir, 30 avril 1882; Ph. Burty, Le Salon de 1882, in: La République française, 1er mai 1882; L. de Fourcaud, Le Salon, in: Le Gaulois, 4 mai 1882; E. Bergerat, Le Salon de 1882, in: Le Voltaire, 10 mai 1882; A. Silvestre, Le Monde des Arts, Salon de 1882, in: La Vie moderne, 3 juin 1882, p. 342; A. Proust, Le Salon de 1882, 1, in: Gazette des Beaux-Arts, juin 1882, p. 457; M. du Seigneur, L ‘Art et les Artistes au Salon de 1882, in: L ‘Artiste, juillet 1882, p. 21; J. K. Huysmans, L ‘Art moderne, Paris, 1883, p. 272; E. Bazire, 1884, pp. 28 (ill.), 113; A. Proust, Edouard Manet inédit, in: La Revue blanche, 15 mars 1897, p. 311; 15 avril 1897, p. 415; Th. Duret, 1902, p. 154, n° 284; Notice sur la Collection J.B. Faure, suivie du Catalogue des Tableaux formant cette Collection, Paris, 1902, n° 41; H. von Tschudi, 1902, p. 38; G. Moore, Erinnerungen an die impressionisten, in: Kunst und Künstler, janvier 1907, p. 145; Th. Duret, Edouard Manet et les impressionnistes, in: Histoire du Paysage en France, 1908, p. 312; Dr B. Haendcke, Die Historischen Grundlagen der Hell- und Freilichtmalerei, in: Die Kunst, 1er janvier 1911, p. 167; J. E. Blanche, Notes sur Manet, in: Essais et Portraits, 1912, pp. 153-163; J. Meier-Graefe, 1912, pl. 188; A. Proust, 1913, pp. 112-113; Th. Duret, Les Portraits peints par Manet et refusés par leurs Modèles, in: La Renaissance, juillet 1918, p. 153; E. Waldmann, 1923, p. 101 (ill.); J.E. Blanche, 1924, pp. 51, 58; E. Moreau-Nélaton, 1926, t. II, pp. 86-87, fig. 303, cat. ms., n° 324; J.E. Blanche, De David à Degas, Paris, 1927, pp. 140, 141, 146; P. Jamot – G. Wildenstein, 1932, n° 470; H. Mondor, La Vie de Mallarmé, Paris, 1941, p. 416; M. Florisoone, 1947, p. 88 (ill.); A. Tabarant, 1947, p. 414, n° 380; G.H. Hamilton, 1954, pp. 249,255,256,264; J. Richardson, 1958, pl. 76; D. Rouart, 1960, p. 72; G. Bazin, Trésors de l’impressionnisme au Louvre, Paris, 1962, p. 51; Th. Rousseau, Loans accepted, in: The Metropolitan Museum Bulletin, octobre 1965, p. 57; A. Scharf, Art and Photography, Londres, 1968, p. 40; C. Chiarenza, Manet’s use of Photography in the creation of a drawing, in: Master Drawings, printemps 1969, pp. 38-45; D. Rouart – S. Orienti, 1970, n° 352: G. Bazin, 1972, pp. 9, 59, 70 (ill.); Denis Rouart – Daniel Wildenstein, Edouard Manet: Catalogue Raisonné Part 1. 1975, n°372.

Provenance

Sold by Manet to Antonin Proust. 1883; J.B. Faure, Paris; Durand-Ruel, Paris, 1907; Durand-Ruel, New York; Payne, 1909; colonel Payne Bingham, New York; P.A., New York.