LE BALCON

le balcon

Oil on Canvas
Signed Bottom right: Manet
169 x 125 cm
1868-1869

This is the first appearance of Berthe Morisot in the work of Manet, she sits on the left; Fantin – Latour had just introduced them to each other. Berthe, then 27 years old, and her sister Edma, daughters of a counselor at the Court of Auditors, had been painting for about ten years and were pupils of Corot. Manet asked Berthe to pose for Le Balcon, accompanied by the young violinist Fanny Claus (who later became the wife of the painter Prins, a friend of Manet) and the painter Antoine Guillemet. A wash, preliminary study for the painting, was executed by Manet (Wildenstein drawing No. 346).

Expositions:

Salon de 1869 , n ° 1616 ; Beaux-Arts. Bruxelles. 1869, n ° 754: Exposition posthume Manet, Ecole des Beaux -Arts, Paris. 1884, n ° 52 : Works in Oil and Pastel by the impressionists of Paris, National Academy of Design. New York, 1886, n ° 254; Edouard Manet, Matthiesen, Berlin. 1928. n ° 24: Manet, au profit des Amis du Luxembourg. Bernheim Jeune, Paris. 1928. n ° 9: Manet, Orangerie des Tuileries. Paris, 1932, n ° 32: impressionnisme, Palais des Beaux -Arts, Bruxelles. 1935. n ° 31; Hommage à Manet. Orangerie des Tuileries, Paris, 1952 , s . n °; 15 Paintings by the French Masters of the 19th century. Museum of Modern Art. New York. 1955. n ° 6.

Literature

L. Leroy, Le Salon de 1869. in: Le Charivari. 6 mai 1869; Th . Gautier, Le Salon de 1869, in: L’illustration. 15 mai 1869. p. 311: Jean-Paul, Salon de 1869, in: La Gazette de France, 17 mai 1869: A. Wolff. Le Salon de 1869, in: Le Figaro, 20 mai 1869: Bertall. Promenade au Salon de 1869. in: Le Journal amusant, 22 mai 1869; baron de Viel-Castel. Salon de 1869. in: Le Pays, 25 mai 1869; L. Enault, Salon de 1869, in: Le Nain jaune. 27 mai 1869; M. de Pontmartin, Salon de 1869. in: L’Univers illustré, 5 juin 1869: Castagnary, Salon de 1869. in: Le Siècle, 11 juin 1869; H. de Montault, Salon de 1869 , in: Le Journal illustré, 20 juin 1869: H. Trianon, in: L’Entracte. 21 juin 1869; M. Chaumelin. Salon de 1869. in: L’indépendance belge. 21 juin 1869; P. Mantz,  Le Salon de 1869, in : Gazette des Beaux-Arts. juillet 1869. p.13; Bertall. L ‘Exposition de Monsieur Manet. in: Paris-Journal. 30 april 1876: E. Bazire, 1884, pp. 61 (ill.), 62; F. Champsaur, Antoine Guillemet. in:  L’Evénement, 8 septembre 1888; A. Proust, Edouard Manet inédit, in: La Revue blanche, 15 février 1897, p. 175 ; Th. Duret. 1902. pp. 56-58. n° 107: J.G. Wolff, Ed. Manet, in : Die Kunst, 1er janvier 1911, p. 155 (ill.); J. Meier-Graefe. 1912. pl. 103; A. Proust, 1913, p. 56; A. Proust, Erinnerungen an Eduard Manet. in: Kunst und Künstler, mai 1913. p. 411; P. Jamot. La Collection Camondo au Musée du Louvre, in: Gazette des Beaux-Arts. juin 1914. p. 442; J.E. Blanche, 1924, p. 41, pl. 23; E. Moreau-Nélaton. 1926. t. I. pp. 105-106. fig. 116, n° 111: J.E. Blanche, De David à Degas, Paris. 1927. p. 151: J. Meier-Graefe. Edouard Manet zur Ausstellung in der Galerie, Matthiesen. in: Cicerone. 1928, cahier 3, pp. 86, 89; E. Jaloux, Le Tragique de Manet. in: Formes. avril 1932. p . 256; G. Bazin, Manet et la tradition, in: L’Avenue de l’Art, mai 1932. p. 157 (ill.); P. Jamot – G. Wildenstein, 1932. n° 150; E. Lambert, Manet et l’Espagne. in: Gazette des Beaux-Arts, juin 1933, p. 380 (ill.); L. Venturi. 1939. t. II. p. 214: G. Jedlicka, 1941, pp. 151-154 (ill.); Ch. Fegdal, Ed. Manet et son Ami Prins, in: Les Beaux-Arts, 20 octobre 1912: H. Huth. L’impressionism comes to America, in: Gazette des Beaux-Arts. avril 1946, p. 239. n. 22; M. Florisoone, 1947, pp. XX, XXI, 72 (ill.); A. Tabarant, 1947. pp. 153-154. n° 141; D. Rouart, Correspondance de Berthe Morisot, Paris, 1950. pp. 21, 25, 26, 30, 32; N.G. Sandblad, 1954. pp. 104-105, fig. 29: G.H. Hamilton, 1954. pp. 113-114, 129-130, 132-137, 139-140, 163, 173, 208, 212, 232, 264, 272, 275, 278, 280 (ill.); J. Adhémar. A Propos du « Balcon » de Manet. in: Bulletin des Musées. . . . 1955, no 10. pp. 155-156: Richardson. 1958. p. 26, pl. 34; H. Adhémar – M. Sérullaz, Musée national du Louvre, Catalogue des Peintures. Pastels. Sculptures impressionnistes, Paris. 1959, n° 202; Ch. Sterling – H. Adhémar. Musée national du Louvre, Peintures, Ecole française du XIXe Siècle, Paris, 1960. no 1201; D. Rouart, 1960, pp. 34 (ill.), 51; J. Rewald. History of Impressionism, New York, 1961, pp. 192, 217, 218, 221 (ill.): G. Bazin, Les Trésors de l’impressionnisme au Louvre. Paris. 1962. p. 116; M. Crouzet. Un Méconnu du Réalisme, Duranty, Paris, 1964. p. 289: G.H. Hamilton, Is Manet still « Modern»?, in: Art News Annual, XXXI, 1966, pp. 122 (ill.). 160; M. Bodelsen, Early Impressionist Sales, 1874-1894. in: Burlington Magazine. juin 1968. p. 344. no 2; P. Schneider, 1968, pp. 60, 66,  76 ( ill.), 89, 141; G. Hopp, Edouard Manet Farbe und Bildgestalt, Berlin, 1968, pp. 54-58, 100 (ill.): M. Fried, Manet’s Sources, in: Art Forum, mars 1969, pp. 59, 60 (ill.), 66: J. Gallego. Goya en el Arte Moderno, in: Goya, janvier-février 1971, p. 256: Musée national du Louvre. Catalogue des Peinture; Denis Rouart – Daniel Wildenstein, Edouard Manet: Catalogue Raisonné Part 1. 1975, n°134.

Provenance

Estimated by Manet in an Inventory of his studio 1872: Inventory after Death Manet. Paris, 1883: sale Manet, Drouot, Paris 4-5 February 1884. n° 2: Caillebotte. Paris: bequeathed by Caillebotte to the Musée du Louvre. 1894: entered Luxembourg in 1896: entered Louvre. 1929.

MUSÉE DU LOUVRE, GALERIE DU JEU DE PAUME. PARIS (inv. n° R.F. 2772).