JEUNE FEMME ÉTENDUE EN COSTUME ESPAGNOL

jeune femme etendue en costume espagnol

Oil on Canvas
Signed Bottom right: A mon ami Nadar, Manet.
93 x 113 cm
1862

Preceded by a study in watercolor (Wildenstein drawing No. 373).

Expositions:

Martinet, Paris, 1863, n° 130; Manet, avenue de l’ Alma, Paris, 1867, n° 35; Exposition posthume Manet, Ecole des Beaux-Arts, Paris, 1884, n° 20; Kunstausstellung, Dresden, 1912; Frühjahrausstellung, Preussiche Akademie der Kunste, Berlin, 1926, n° 19; Selection of the Collection of Mr and Mrs Clark, Knoedler, New York, 1954. n ° 6; Pictures collected by Yale Alumni, Metropolitan Museum of Art, New York, 1960, n° 61; Edouard Manet, Philadelphia Museum of Art, The Art Institute of Chicago, 1966-1967, n° 52; Faces from the world of lmpressionism and Post-lmpressionism, Wildenstein, New York, 1972, n° 37.

Literature

E.Bazire, 1884, p. 54; J. Meier-Graefe, Die Stellung Ed. Manet, in: Die Kunst, octobre 1899, p. 64 (ill.); Th. Duret, 1902, pp. 30-31, n° 46; J. Meier-Graefe, lmpressionisten, Munich, 1907, p. 83; H. von Tschudi, Die Sammlung Arnhold, in: Kunst und Künstler, novembre 1908, pp. 56 (ill.), 58,61; Th. Duret, Manet and French lmpressionists, Londres-Philadelphie, 1910, pp. 26,217, n° 46; J. Meier-Graefe, 1912, pp. 57 (ill.), 65-66; A. Proust, 1913, pp. 53,164; J.E. Blanche, 1924, p. 35; M. Dormoy, La Collection Arnhold, in: L’Amour de l’Art, VII, 1926, pp. 242-243; E. Moreau-Nélaton, 1926, t. I, pp. 44-47, 51, 86, fig. 45, n° 47; P. Jamot, Manet and the Olympia, in: Burlington Magazine, janvier 1927, p. 32; P. Jamot – G. Wildenstein, 1932, n° 63; D. Catton Rich, ‘l’he spanish background for Manet’s early works, in: Parnassus, février 1932, p. 4; E. Lambert, Manet et l’Espagne, in: Gazette des Beaux-Arts, juin 1933, p. 377 (ill.); G. Jedlicka, 1941, pp. 82-83 (ill.); A. Tabarant, La Vie artistique au temps de Baudelaire, Paris, 1942, pp. 367, 462, 488; A. Tabarant, 1947, pp. 55, 137, 492, n° 57 (ill.); A. Ten Eyck Gardner, Metropolitan People and Pictures, in: Art News, janvier 1954, p. 36 (ill.); H. Comstock, The Connaisseur in America, Stephen Clark Collection, in: Connaisseur, janvier 1954, p. 289 (ill.); N. G. Sandblad, 1954, p. 96; Journal des Goncourt, Monaco, 1956, t. XXI, p. 133; Accessions of American and Canadian Museums, in: Art Quarterly, n° 24, 1961, p. 400 (ill.); Chronique des Arts, supplément à la Gazette des Beaux-Arts, février 1962, p. 40, n° 146; A. Bowness, Manet at Philadelphia, in: Burlington Magazine, mars 1967, p. 189 (ill.); F. Forster Hahn, French and School of Paris paintings in the Yale University Art Gallery, New Haven-Londres, 1968, pp. 15-17, pl. 12; B. Farwell, Manet’s Espada and Mercantonio, in: Metropolitan Museum Journal, 1969, t. II, pp. 204,205 (ill.), 206; D. Rouart – S. Orienti, 1970, n° 52. Denis Rouart – Daniel Wildenstein, Edouard Manet: Catalogue Raisonné Part 1. 1975, n°59.

Provenance

Manet gifted the painting to Nadar, Paris; sale M.N … , Paris, 11-12 November 1895, n ° 60; Eduard Arnhold, Berlin; Stephen Clark, New York: bequeathed by Stephen Carlton Clark in 1961 to Yale University.

YALE UNIVERSITY ART GALLERY, NEW HAVEN, CONN. (inv. n° 1961-18-33).